رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۵:۴۸:۱۸ ۲۰۲۵/۰۶/۰۹     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

manorpazirikhodro

در دهه گذشته استفاده از سیستم های کنترلی جهت افزایش پایداری جانبی و بهبود مانورپذیری خودروهای سواری مورد توجه جدی قرار گرفت. سیستم های کنترلی فعال را می توان بر مبنای تاثیر آنها بر دینامیک طولی یا جانبی خودرو در دو گروه تقسیم بندی نمود. برخی از این سیستم ها بر دینامیک طولی خودرو اثر گذاشته و در هنگام وقوع شرایط بحرانی فعال شده و رفتار دینامیکی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند. استفاده از سیستم ها فوق در هنگام ترمزگیری شدیدی موجب می شود که با حفظ لغزش چرخ ها در ناحیه پایدار، از اشباع نیروهای جانبی تایرها جلوگیری شود. همچنین با حفظ نیروی ترمزی در محدوده بیشینه، فاصله توقف را کمینه می نماید. سیستم های کنترلی جدیدتر مستقیماً دینامیک جانبی خودرو را تحت تاثیر قرار داده و در حالت های بحرانی دور زدن و مانورهای با شتاب جانبی بالا در جاده های لغزنده، رفتار خودرو را تصحیح می نمایند. سیستم های فوق بر اساس زاویه فرمان اعمال شده توسط راننده و سرعت طولی خودرو، حرکت جانبی مطلوب و مورد انتظار راننده را تشخیص داده و با مقایسه آن با حرکت واقعی خودرو، دینامیک خودرو را تنظیم و رفتار آن را به آنچه که ایده آل و مطلوب راننده است، نزدیک می نمایند. دو رویکرد پرطرفدار در این زمینه، به کارگیری زاویه فرمان چرخ ها و همچنین توزیع نیروهای ترمزی اختلافی بر روی چرخ ها است. لازم به ذکر است که تاثیرگذاری قابل توجه سیستم های فرمان فعال بر رفتارهای جانبی خودرو، از دلایل به کارگیری این سیستم ها است. تحت شرایط جاده و نیروی عمودی تایر، نیروی جانبی تایر تابعی از نسبت لغزش و زاویه لغزش جانبی است. در این شرایط، تغییر زاویه فرمان بر حرکات جانبی خودرو تاثیرگذار است، لذا در سالهای اخیر تحقیقات زیادی بر روی استفاده از سیستم های کنترلی فرمان فعال در جهت افزایش مانورپذیری خودرهای چهار چرخ انجام شده است. که در میان شیوه های مختلف، روش کنترل بهینه مبتنی بر مدل خطی خودرو، پرطرفدارترین شیوه میان محققان، جهت تنظیم دینامیک خودرو به نظر می رسد. این در حالیست که در شرایط حدی، تایرها وارد ناحیه غیرخطی شده و در این صورت روش های کنترل خطی که در آنها راه کاری برای مقابله با عدم قطعیت های مدل در نظر گرفته نشده است، کارایی مناسب خود را از دست می دهند و در برخی موارد قادر به تنظیم رفتار سیستم نمی باشند. بنابراین، استفاده از روش های کنترل مقاوم برای بهبود حرکت جانبی خودرو ضروری است.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب