
جیغ ترمز در سالهای اخیر، به موضوعی مهم برای درجه بندی سیستم ترمز و میزان راحتی سفر وسایل نقلیه تبدیل شده است. این پدیده نویزی آزاردهنده برای سرنشینان و عابرین است و دارای فرکانس متوسط تا بالاست و با نویزهای با فرکانس پایین ترمز (Brake judder کمتر از ۱۰۰ هرتز و Brake groan کمتر از ۱۰۰۰ هرتز ) متفاوت است. اگر چه هنوز تعریف دقیقی از آستانه فرکانسی دسته های مختلف نویز ترمز وجود ندارد، اما عموماً ارتعاشات بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را جیغ ترمز می نامند. جیغ ترمز پدیده ای زودگذر و معمولا تكرارناپذیر است عموماً در سرعتهای دورانی کم سرعتهایی در حدود ۶ تا ۶۰ دور بر دقیقه) و تا اتمام فرایند توقف اتومبیل اتفاق می افتد.
سخت گیرانه تر شدن استانداردها موجب صرف ملیونها دلار برای تحقیق و آزمایشهای گوناگون برای کاهش این نویز فقط در آمریکای شمالی شده است. روشهای کاهش نویز سیستم ترمز به دو دسته کلی کاهش نویز فعال و نافعال تقسیم می شوند. در روش فعال با اندازه گیری ارتعاشات خارج از صفحه دیسک و سپس اعمال یک نیروی مخالف دامنه ارتعاشات دیسک محدود می شود. در روش نافعال با بهینه سازی پارامترهای ذاتی سیستم از قبیل سختی، شکل هندسی، استهلاک و... میزان نویز تولیدی کاهش داده می شود. به عنوان مثال می توان از صفحه ی نازک با استهلاک بالا (شیم) برای کاهش ارتعاشات دیسک و لنت استفاده کرد.
در مورد پدیده جیغ ترمز اجماع نظری بین محققان وجود ندارد. بعضی از محققان معتقدند که تغییر ضریب اصطکاک با سرعت و وقوع مکرر پدیده چسبش - لغزش" بين لنت و
دیسک عامل اصلی این پدیده است. جمعی دیگر بر این باورند که نوعی ناپایداری (شبیه فلاتر) حاصل از ارتعاش خارج از صفحه دیسک و افزایش دامنه آن دلیل اصلی جیغ ترمز است. این در حالی است که اکثریت محققان جفت شدن مودهای سیستم ترمز را عامل این ناپایداری و نویز می دانند. در این حالت وقتی که فرکانسهای طبیعی پایدار سیستم دیسک، لنت، سیلندر و غیره به یکدیگر نزدیک و در نهایت جفت می شوند، دو مود از یکدیگر جدا می شوند. یکی از این مودها دارای قسمت حقیقی مثبت است که منجر به ناپایداری در سیستم شده و این ناپایداری سبب اصلی ایجاد نویز در ترمز و به وجود آمدن پدیده جیغ ترمز است. با جداشدن مودها از یکدیگر، افزایش دامنه ارتعاش و وجود عوامل غیر خطی نظیر اصطکاک بین دیسک و مجموعه کالیپر، سیستم ممکن است دچار تشدید داخلی نیز شود فرکانس نویز ترمز اساسأ با فرکانس هر یک از اعضای سیستم ترمز یکی نیست، اما با فرکانس کوپل شده برابر است.