رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۱:۰۰:۳۹ ۲۰۲۵/۰۶/۰۹     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

tashkhisceda

امروزه سیستم های تشخیص صوت نقش مهم و عمده ای در زندگی بشری بر عهده دارند. از این رو اهمیت این سیستم ها در بهبود کیفیت زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست.

از سیستم های تشخیص صدا کجا استفاده می شود:
 آموزشی: از مزایای سیستم های تشخیص صوت در زمینه آموزش است. چرا که می توان از آن ها در کمک به پیشرفت کاربران در زمینه گفتار و تلفظ استفاده نمود. از آن جا که سیستم های تشخیص صوت از الگوریتم ها و نمونه استفاده می نمایند، با تعریف پیام های هشدار در صورت تلفظ غلط واژه می توان به کاربران کمک کرد تا تلفظ صحیح لغات را آموزش ببینند. از این سیستم ها نه تنها می توان به کمک در آموزش و یادگیری زبان اول فرد پرداخت، بلکه می توان از آن ها در آموزش زبان های دیگر به کاربران کمک گرفت.
مصارف عادی و روزمره: افراد و کاربران عادی میتوانند از نرم افزار های تشخیص صدا به منظور انجام کارهای عادیشان نظیر دیکته ایمیل بهره ببرند. همچنین به منظور ایجاد حرکت در برنامه های کاربردی که بر روی دستگاه های الکترونیکی قرار دارند، ساخت اسناد، جست و جو در اینترنت و... بهره ببرند. این سیستم ها هم چنین می توانند به افراد معلول کمک نمایند. کسانی که به اختلالات گفتاری مبتلا هستند و یا افراد ناشنوا یا کم شنوا می توانند از سیستم های تشخیص صوت بهره ببرند. این سیستم ها با تسهیل تعاملات سریعتر میان اشخاص نا شنوا یا کم شنوا با دیگران ، به خصوص کسانی که زبان اشاره نمی دانند ، به این افراد کمک می کنند. سیستم های تشخیص صوت هم چنین می توانند به افرادی که مبتلا به مشکلات حرکتی و معلولیت های جسمی اند، در یادگیری کمک نمایند چرا که به آنها اجازه می دهند تا از دستگاه های الکترونیکی بدون استفاده از دست استفاده نمایند. این کمک می کند تا با دستگاه های صوتی سریعتر تعامل کنند و دیگر برای استفاده از دستگاه های الکترونیکی نیاز به داشتن گزینه هایی نظیر الزام به وجود مانیتور بزرگ و یا سایر خصوصیات نخواهد بود. استفاده از سیستم ها سبب می شود تا در زمان کاربران صرفه جویی شود. برای مثال دیگر نیازی به تایپ نخواهد بود که این سبب کاهش زمان می شود. ابزار های ارتباطی حاصل از تکنولوژی های امروزی نظیر وسیله های کمک رسان با خروجی صوتی معمولا وابسته به یک سوئیچ یا صفحه کلید برای دریافت ورودی هستند چرا که آن ها توانایی خواندن و داشتن ارتباط طبیعی را ندارند چرا که بسیار ضعیف و کند هستند. بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط محققان، می توان دریافت که کاربران نیاز به وسیله ای دارند که بوسیله آن بتوان به سادگی در شرایط و محیط های متفاوت و متنوع استفاده کرد. به منظور وارد کردن اطلاعات، از کلام و صحبت استفاده می نمایند.
تجاری: بسیاری از حرفه ها می توانند از سیستم های تشخیص صوت به منظور افزایش بهره وری استفاده نمایند. سیستم های تشخیص صوت می توانند در گزارش گیری و گزارش دهی ، سیستم های مراقبتی و بهداشتی و در مراکز تماس مورد استفاده قرار گیرند. سیستم بهداشت و درمان اغلب از نرم افزار های تشخیص صوت برای دریافت سریع علایم سلامت مورد استفاده می کنند. استفاده از این سیستم ها در مراکز تماس سبب می شود که کاربران بدون نیاز به انتظار برای صحبت با اپراتور ، کار های مد نظرشان را انجام دهند. در مراکز گزارش گیری نیاز به تایپ سریع و استفاده از سیستم های صوتی می تواند به سرعت بخشیدن به عملیات ها کمک بخشد. مزیت اصلی استفاده از سیستم های تشخیص صوت در اهداف شرکتی و عمده افزایش بهره وری است.
امنیتی: از سیستم های تشخیص صوت و نرم افزار های تشخیص صدا می توان برای کمک به دولت استفاده کرد. از تشخیص صدا در ارگان ها و نهاد های دولتی با اهداف اجرای قانون، ادارات حقوقی استفاده می شود. کارکنان می توانند به سرعت و به راحتی اسناد را جست و جو نمایند و با سرعت قابل قبول از اینترنت و رایانه استفاده نمایند از این سیستم ها در ارتش هم استفاده می شود. شایع ترین استفاده از نرم افزار های تشخیص صدا در ارتش در بخش کنترل و فرماندهی است که اجازه می دهد تا به کنترل دستگاه و یا سیستم ها با استفاده از دستورات گفته شده پرداخت. هم چنین در ارتش از این سیستم ها در ارتش برای تشخیص هویت استفاده می شود.

صنایع رباتیک: در دنیای امروز، تعداد افراد مسن در جامعه به میزان فوق العاده ای افزایش یافته است. برای مثال تخمین زده شده که تا سال ۲۰۳۵ نرخ این افراد در توکیو به ۲۵۰۲ درصد از جمعیت برسد. در هر حال مراقبت جسمی و روانی از این گروه از افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا از زوال عقل در افراد سالخورده که به تنهایی در خانه زندگی می کنند جلوگیری شود چرا که افراد مسن از شانس کمتری برای صحبت با دیگر افراد برخوردارند و کمتر به انجام فعالیت های روزانه می پردازند. از این رو مراقبان این افراد نقش مهمی را در سلامت و مراقبت روحی و جسمی آن ها بر عهده دارند. اما نکته قابل توجه آن جاست که تعداد مراقبان و درمانگران در شرایط فعلی جامعه به بزرگی به مقدار تعداد افراد مسن نخواهد بود. به همین دلیل استفاده از ربات هایی که قابلیت ارتباط آسان با انسان ها را دارند برای حمایت و مراقبت های جسمی و روانی برای افراد مسن و همچنین کمک به مراقبت کنندگان سالمندان ضروری است. برای مثال استفاده از یک ربات برای صحبت کردن می تواند به جلوگیری از زوال عقل در سالمندان تاثیر گذار باشد. گفت و گوی رباتیک می تواند به افراد سالمند کمک کند تا حافظه و توانایی های خود را فعال و تمرکز خود را بهبود بخشند. علاوه بر این یک شریک ربات می تواند همچنان که با سالمند صحبت می کند رفتار او را در انجام کار های خانه نظارت کند. با این حال صحبت کردن با یک ربات دشوار به نظر می رسد حتی اگر محتوای بسیاری از صحبت ها از پیش طراحی شده باشد که این به دلیل عملکرد تشخیص صداست. علاوه بر ارتباط کلامی، ربات باید ارتباطات غیر شفاهی، بعنوان مثال حالت صورت احساسات و عواطف و حرکات و حرکات اشاره را درک کند. با توجه به نظریه ارتباط هر فرد دارای محیط شناختی مربوط به خود است و ارتباطات بین افراد بوسیله محیط های شناختی مخصوص به هر فرد محدود شده است.
 

 

 

 

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب