
تحقیقات محققان در دهه اخیر نشان می دهد که کنترل مستقیم زاویه فرمان خودرو یکی از روشهای کارآمد برای کنترل فعال بوده و به شکل قابل توجهی پایداری و کنترل پذیری خودرو را بالا می برد. کنترل مستقیم زاویه فرمان، سیستم کنترلی پیشرفته ای است که برای بهبود عملکرد خودرو در شرایط متفاوت جاده به کار برده می شود. از سویی سیستم های هیدرولیک به دلایل مختلف از جمله آلایندگی و مصرف سوخت بالاتر خودرو و وجود میله فرمان که در تصادفات موجب ایجاد تلفات زیادی می شود در حال حذف از سیستمهای کمکی هستند و سیستم های برقی مانند فرمان فعال جلو، فرمان فعال عقب و فرمان فعال چهار چرخ در حال جایگزین شدن به جای سیستم های سنتی می باشند. امروزه با توجه به برقی شدن سیستم های کمکی فرمان، استفاده از این نوع کنترلر راهی منطقی و مقرون به صرفه به نظر می آید. در واقع در خودروهای نسل آینده به دلایل مختلف از جمله حذف ستون فرمان، پایین آوردن تقلای راننده، حذف سیستم هیدرولیک و ...، سیستم فرمان برقی جایگزین سایر سیستم ها خواهد شد. این سیستم فرمان به طراحان کمک می کند تا بتوانند فرمان اعمالی از طرف راننده را در جهت پایداری خودرو کنترل کرده و به میزان مطلوب کاهش یا افزایش دهند. مقدار این تغییرات وابستگی مستقیم به نوع خودرو، سرعت آن، شرایط جاده و میزان فرمان اعمالی دارد. برای مثال در این زمینه می توان به تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام شده اشاره کرد. در این پژوهش ها یک مدل واقعی خودرو مورد مطالعه قرار گرفته اما کنترلرهای خطی و تایر خطی در نظر گرفته شده، برای شرایط بحرانی چون جاده لغزنده مناسب به نظر نمی رسد. در کره جنوبی نیز به تحقیقات خوبی بر روی فرمان برقی پرداخته شد اما بیشتر این پژوهش ها بر راحتی راننده و کاهش تقلای وی تاکید داشته است. در ایران نیز پژوهش های مختلفی در این زمینه صورت گرفته که عمده این پژوهش ها در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توسعه یافته است. دراین میان می توان به شبیه سازی فرمان برقی مجهز به کنترلر بهینه برای بهبود رفتار جانبی و کنترلر مقاوم به منظور بهبود تقلای راننده بدون استفاده از سخت افزار در حلقه اشاره کرد.