
بازی اساس زندگی در دوران کودکی است و زندگی بدون بازی برای کودکان جذابیت ندارد. کودکان از طریق بازی علاوه بر تفریح، مهارتهای مهم زندگی مانند آداب معاشرت، احترام به قانون، حل مساله، انتخاب، تصمیمی گیری، آینده نگری، سعه صدر، مسئولیت پذیری و نوآوری را تمرین و کسب می کنند. در نیم قرن اخیر از یک سو ظهور و توسعه فناوری های ویدئویی ودیجتالی و از سوی دیگر تغییر در شیوه زندگی مردم، آپارتمان نشینی، اشتغال والدین، کم شدن تعداد فرزندان و عواملی از این قبیل موجب توسعه بازی های دیجیتالی جدید شده است. این بازی های در مقایسه با بازی های دوره های قبل بیشتر فکری و ذهنی هستند تا جسمانی. بازی های دیجیتالی در واقع برنامه های نرم افزاری هستند که با بهره گیری از امکانات فناورانه، دانش گرافیکی و روایت واقعی یا ساختگی طراحی می شوند که در آن یک یا چند بازیکن با در اختیار گرفتن اشیاء و امکانات بازی به بهره گیری از رابطهای گرافیکی برای تحقق هدف خاص تلاش می کنند. این بازی ها با داشتن ویژگی های چالش برانگیزی، تفریحی و کنجکاوی بازی کننده را به خود جلب می کنند. در این محیط هدفمند، رقابتی، قانونمند، چالش بانگیز، انتخاب محور و مفرح بازی کننده به ادامه بازی ترغیب می شود. این بازی ها در ژانرهای مختلف اکشن، ماجراجویی، جنگی، ایفای نقش، شبیه سازی، ورزشی و راهبردی طراحی و تولید می شوند و می توانند به شکل های مختلف به نیازهای شناختی و نگرشی کودکان پاسخ دهند. بخش زیادی از بازی های دیجیتالی، تجاری و تفریحی هستند که به کوتس مشهورند. این بازی ها بیشتر جنبه تفریحی دارند و گاه به صورت غیرمستقیم اهداف آموزشی را نیز پیگیری می کنند. نمونه کلاسیک این بازی ها سی ویلیزیشن تی م و دسیمزتی م هستند. به طور کلی بازی های دیجیتالی را براساس میزان تاکید بر هدف خاص آموزشی و تفریحی بودن می توان به دو دسته کلی بازی های تفریحی و جدی تقسیم نمود. بازی های جدی دسته ای از بازی های دیجیتالی هستند که برای آموزش اهداف خاص تربیتی در یک یا چند موضوع طراحی می شوند و یادگیرنده یا بازی کننده با قرار گرفتن در موقعیت های گوناگون تفریحی و آموزشی به اهداف یادگیری نیز می رسد. نمونه هایی از این بازی ها در حوزه های مختلف مانند بهداشت، امنیت، آتش نشانی، رانندگی، آموزش معلمان، طراحی و تولید شده اند. بازی های جدی باهدف ارائه اطلاعات، آموزش نحوه انجام یک عمل، کمک به کسب دانش و انتقال اطلاعات از یک سو و ایجاد انگیزه، تدارک موقعیت جذاب و تفریحی از سوی دیگر سعی می کند تا با ترکیب تفریح و جدیدت محیط مناسبی برای یادگیری فراهم نماید.