
بازی های رایانه ای فکری باعث کاهش زمان واکنش(افزایش سرعت عملکرد) و افزایش دقت عملکرد نوجوانان به سئوالات می شوند. زمان واکنش، زمان مورد نیاز برای شناسایی محرک، گزینش پاسخ و تصمیم گیری برای پاسخ مناسب است. به عبارتی زمان واکنش نشان دهنده سرعت تصمیم گیری و کارآیی آن است. دفن باوالیر استاد دانشگاه مغز و شناخت دانشگاه روچستر با اعلام این موضوع که بازی کننده ها سریع تر و دقیق تر جهات را تشخیص می دهند، بر این ادعا صحه می گذارد. استفاده از تصویرسازی مغزی توموگرافی نشان می دهد که در طول انجام بازی های کامپیوتری میزان دوپامین به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند. دوپامین از این جهت مورد توجه است که این انتقال دهنده عصبی در دامنه وسیعی باعث ایجاد احساس هیجان و انرژی، شادی و نشاط و انگیزه می شود که نقشی حیاتی را در یادگیری ایفا می کنند. در یک بازی رایانه ای خوب مسائلی که بازیکن با آن مواجه می شود طوری طراحی شده اند که مسائل اولیه منجر به شکل گیری فرضیه هایی می شود که در حل مسائل بعدی کارآیی دارد. همچنین در طی بازی افراد با مسائلی مواجه می شوند که از آنها چیزهای جدیدی یاد می گیرند و این آموخته ها را با دانسته ها و مهارت های قبلی خودشان یکپارچه می کنند با تکرار به طرق مختلف این سطح جدید توانایی تحکیم می شود تا اینکه فرد با چالش جدیدی روبه روی می شود و با ادامه این چرخه در طی بازی، فرد به مهارت می رسد. تحقیقات نشان داده است، کودکانی که بازی رایانه ای انجام می دهند نسبت به کودکانی که بازی رایانه ای انجام نمی دهند در آزمون حل مسئله عملکرد بهتری دارند. همچنین جراحانی که بیشتراز ۳ ساعت در هفته بازی های رایانه ای انجام می دهند، دارای ۳۷ درصد خطای کمتر، ۲۷ درصد سرعت بیشتر و ۳۳ درصد در بخیه زدن بهتر عمل می کنند. بازیهای رایانه ای توانایی کلی سیستم توجه (شمار آیتم هایی که می توانند مورد توجه قرار گیرند) و توانایی گسترش موثر توجه در فضا تحلیل زمانی توجه (توانایی عمل به موقع ) را افزایش می دهد. بازی های رایانه ای بر کنترل دیداری - حرکتی تاثیر گذارند. در بسیاری از بازی های رایانه ای نیاز است که کاربر با یک سرعت استثنایی به دشمن جدید پاسخ دهد و این کار را با کنترل کننده هایی انجام می دهد که ممکن است شامل ۱۰ دکمه و یا بیشتر باشد. بهبود در هماهنگی چشم و دست می تواند در حرفه هایی که مستلزم کار یدی است سودمند باشد و یکی از مفیدترین عملکرد کاهش زمان واکنش می تواند ترمز به موقع در برابر موانعی باشد که در هنگام رانندگی رخ می دهند. اما بازی های رایانه ای تاثیرات منفی هم دارند. مثلاً از دیدگاه شناختی بازی های رایانه ای سبب صدمات مغزی طولانی مدت می شوند. بازی های رایانه ای فقط قسمت هایی از مغز را که به بینایی و حرکت اختصاص دارد تحریک می کند و به تکامل دیگر نواحی مغز کمک نمی کنند. کودکانی که ساعتهای زیادی را به بازی اختصاص می دهند، قسمت جلویی نیمکره مغزشان تکامل پیدا نمی کند. این قسمت نقش بسزایی در تکامل حافظه، احساس و یادگیری دارد. افرادی که این قسمت از نیمکره مغزشان تکامل پیدا نکرده بیشتر مستعد اعمال خشونت آمیز هستند و کمتر توانایی کنترل رفتارشان را دارند.