
پژوهش های اخیر بر روی آموزش زبان با کمک رایانه (کال) و آموزش زبان با کمک تلفن های همراه (مال)، باعث پیشرفتی عظیم در حوزه یادگیری زبان دوم شده است. با این حال، از اواسط سال های ۲۰۰۰ ربات ها به عنوان ابزاری نوآورانه و مفید به کمک آموزش و یادگیری زبان آمده اند. ربات های انسان نما به عنوان اشیایی بصری که قابلیت حرکت نیز دارند، می توانند شدیداً در انتقال دانش و اطلاعات موثر باشند و در نتیجه باعث پیشرفت در یادگیری لغت در دانش آموزان جوان تر شوند.توسعه دامنه وسیعی از واژگان و استفاده دقیق از آنها در هنگام سخن گفتن یا نوشتن یکی از چالش های اساسی برای دانش آموزانی است که قصد یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را دارند. به کارگیری ربات های انسان نما به عنوان دستیار آموزشی، نوید بخش روشی نوین برای یادگیری زبان است که توسط دانش آموزان نه تنها واژگان جدید را فرا می گیرند، بلکه این واژگان را به وسیله تکرار و استفاده مداوم به حافظه درازمدت خود می سپارند. این امر ناشی از طبیعت جالب ربات هاست که می توانند برنامه ریزی شوند و تعاریف را با مثال های مناسب ترکیب کنند تا لغاتی را که دانش آموزان یاد گرفته اند در حافظه شان تثبیت شود. با توسعه و به کارگیری مهارت های هوشی دانش آموزان به وسیله استفاده از ربات، می توانیم انتظار داشته باشیم که واژگان جدید را آسان تر یاد بگیرند. به عنوان مثال، ربات ها را می توان چنان ساده برنامه ریزی کرد که با بچه ها بازی هایی از قبیل پانتومیم اجرا کنند. ویژگی های منحصر به فرد ربات های انسان نما مانند تکرارپذیری، تطبیق پذیری، حس کردن محیط با انواع حسگرها، داشتن ظاهری جذاب، تعامل با دانش آموزان و تحرک داشتن، سیستم رال می تواند تعاملی کارآمد با دانش آموزان ایجاد کند و سبب کاهش استرس های ناشی از یادگیری و در نتیجه افزایش میزان علاقه، انگیزه و همکاری در تمرین های خاص و تقویت توانایی در حال مسائل دانش آموزان شود.