رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۰:۵۱:۴۸ ۲۰۲۵/۰۵/۰۹     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

amuzeshbarobat

بر طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت در دنیا تقریبا ۳۱۴ میلیون نفر دچار مشکلات بینایی هستند. در هر ۵ ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده شده و در هر دقیقه یک کودک و طی یک سال یک تا ۲ میلیون نفر دچار مشکلات بینایی می شوند. بدیهی است با در نظر گرفتن این آمار، توجه به آموزش این افراد و ارائه راهکارهای بهینه در آموزش آنها یک امر ضروری است. به طور معمول آموزش به نابینایان به یک از روش های درشت نویسی و درشت خوانی، برجسته نمایی، ضبط و کاست، لوح و قلم، خط بریل، لوح حساب و نرم افزار Jaws صورت می گیرد. اکثر روشهای آموزش سنتی مانند خط بریل و برجسته سازی نیازمند صرف وقت، هزینه و انرژی زیادی بوده و می توان گفت هریک از این روشهای آموزشی با مشکلات و کاستی هایی همراه هستند. مثلا در آموزش به وسیله خط بریل، می توان به طولانی بودن دوره آموزش بریل و نیز حجیم و سنگین بودن کتب درسی که به وسیله بریل به رشته تحریر در آمده اند به عنوان مشکلات این روش اشاره کرد. با ورود رایانه ها به زندگی بشری به عنوان ابزارهای یاری رسان و همچنین مطرح شدن محیط واقعیت مجازی، راه نوینی برای آموزش علوم و دانش های مختلف از جمله آموزش مفاهیم مختلف پزشکی گشوده شده است. در مورد آموزش افرادی با ناتوانی هایی خاص مانند افراد نابینا، استفاده از فناوری هپتیک (حس نیرو) و محیط واقعیت مجازی می تواند بسیار راهگشا باشد. زیرا کاربر نابینا از طریق احساس نیرو و با کمک یک ربات واسط بین انسان و کامپیوتر، می تواند با مفاهیم شبیه سازی شده در یک محیط مجازی ارتباط برقرار کرده آنها را فرا گیرد. سهولت در یادگیری، کم هزینه بودن، کم حجم بودن و تنوع در مفاهیم قابل ایجاد، از جمله مزایای استفاده از این روش نوین آموزشی است. قابلیت و قدرت حس نیرویی و لمسی (هپتیکی) در آموزش حتی در غیاب حس بینایی مشهود است. در یک تحقیق یک بستر نرم افزای برای آموزش اشکال و الفبا به دانش آموزان نابینا طراحی شده است. در واقع در این بستر نرم افزاری یک لوح مجازی نیرویی در محیط مجازی برای کاربر نابینا فراهم می کند که او می تواند با در دست گرفتن این ربات هپتیکی با لوح مجازی و حروف واشکالی که بر روی آن ایجاد شده است ارتباط نیرویی برقرار کند و روی لوح و اشکال را حس کند. برای این لوح قابلیت چرخش و قرار گرفتن در هر زاویه و موقعیت دلخواه فراهم شده و کاربر نابینا یا مربی با استفاده از موشواره می تواند لوح را در هر زاویه و موقعیت که برای آموزش مناسب تر است قرار دهد.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب